Bedrijfsvisie

Steeds meer nood aan een overkoepelende fiscale, juridische en bedrijfseconomische visie.
Dat zelfstandigen en ondernemers steeds bij de pinken moeten blijven, weten we reeds langer. Het is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Vertrouwd raken én blijven met de complexe regels en de steeds sneller wisselende wetgeving slorpt immers behoorlijk wat van hun tijd op. Zo kunnen ze minder aandacht besteden aan de echt belangrijke zaken zoals verkopen, besturen, leiden of plannen... Bovendien hebben ze niet enkel hun zaak om bezorgd over te zijn, ook hun privé belangen vergen de nodige aandacht.

Alles op één lijn.

Vroeger werd al eens beroep gedaan op een externe boekhouder, een fiscalist, een notaris, een jurist... volgens de concrete nood van het ogenblik. We stellen echter vast dat de adviezen van de afzonderlijke externe adviseurs niet steeds op dezelfde lijn zitten, waardoor belangrijke opportuniteiten verloren kunnen gaan. De complexiteit van het ondernemen is immers zo groot geworden dat een overkoepelende visie absoluut noodzakelijk is.

Niet enkel bij geschillen.

LBM bvba wil deze lacune opvangen door niet enkel blindelings uw boekhouding te voeren, maar door daarnaast gefundeerde en gecoördineerde adviezen te verstrekken op diverse met elkaar verweven domeinen. Denken we maar aan fiscaliteit, algemene wetgeving, vennootschapsrecht, overnames, opvolging, aandelenverkoop... Ook de daaraan gelinkte problematiek van het privé patrimonium of de opvolging wordt daarbij niet over het hoofd gezien. De tijd dat een boekhouder énkel “de boeken hield” is definitief voorbij. Pro-actief meedenken met de ondernemer is de boodschap.

Een unieke profilering.

Het management van LBM bvba heeft meer dan 30 jaar ervaring in marketing en verkoop, in vastgoed, accountancy, fiscaliteit, managemenent en crisismanagement. Dit heeft geleid tot een unieke allround dienstverlening voor kleine en middelgrote ondernemers. Uiteraard hoort hier ook de klassieke boekhoudkundige verwerking bij, de fiscale aangifte, de administratieve geplogendheden.

Steeds meer komt het kantoor ook tussen bij het vereffenen, het verkopen of het overlaten van vennootschappen. En er wordt gewaakt over de optimale verhouding tussen privaat vermogen en onderneming.

LBM bvba treedt hierbij zowel preventief als curatief op en volgt de ondernemer, het bedrijf en de particulier op van start tot finish. Met kennis van zaken, in een vertrouwensrelatie of ingebed in een externe managementfunctie. Het is al langer een vaststaand feit dat bedrijven en ondernemers op deze manier aan slagkracht, zekerheid en efficiëntie winnen.

Nieuws

De aangifte vennootschapsbelasting moet dit jaar ten laatste ingediend worden op 24 september 2020. Deze simpele regel geldt enkel voor vennootschappen die hun boekjaar afsluiten van 31 december 2019 tot 31 januari 2020. Begin juni werd de berekeningswijze van de uiterste indieningsdatum extreem vereenvoudigd.

Het standaardtarief van de investeringsaftrek bedroeg voor kmo’s 20% in 2018 en 2019. Vanaf aanslagjaar 2021 (wat meestal overeenkomt met investeringen in 2020) geldt terug het ‘oude’ standaardtarief van 8%.

Toen midden maart de regering de eerste coronamaatregelen nam, waren die vooral bedoeld om de liquiditeitspositie van particulieren en bedrijven te vrijwaren. Naarmate de tijd vorderde en de pandemie afzwakte werden enkele tussenkomsten gestopt of afgezwakt. Andere maatregelen moesten de ondernemingen helpen bij de relance. Het uitstel van betaling van RSZ-bijdragen is één van het laatste type.