Startersadvies

Wilt u zich vestigen als zelfstandige of uw eigen vennootschap oprichten ?

Door het verstrekken van correcte informatie en advies, alsmede het stellen van kritische vragen bieden wij startende ondernemers een betere kans op succes.

Ondersteuning bij keuze éénmanszaak of vennootschap

Vooraleer van start te gaan als ondernemer is het zeer belangrijk te weten onder welke vorm u de onderneming gaat uitbaten.

Als starter moet u onder meer aan de volgende zaken denken:

Welke activiteiten zal ik uitoefenen?

Heb ik hiervoor de nodige diploma's of vergunningen?

Is het project financieel haalbaar?

Kan ik vreemde middelen aantrekken en wat is mijn eigen inbreng bij het project?

Zal ik mijn activiteit opstarten in hoofdberoep of bijberoep?

Kies ik voor vennootschap of eenmanszaak?

Heb ik recht op subsidies?

Onder welk sociaal statuut kom ik terecht en wat zijn de gevolgen ervan?

Welke aansprakelijkheden en risico's draag ik als ondernemer?

Welk type boekhouding moet ik voeren en aan welke formaliteiten moet ik voldoen?

 

Opstelling statuten

De voorbereiding verloopt volgens uw specifieke noden en vereisten, hetgeen leidt tot een correcte invulling van de statuten.  Op deze manier kan er snel en foutloos gewerkt worden, zodat u snel kan starten als zelfstandige.

Opmaken financieel plan

Alvorens effectief van start te gaan is het van het grootste belang om een haalbaarheidsstudie uit te voeren.

Wij helpen u bij het opstellen van een financieel plan en een liquiditeitsbegroting.

Samen met u presenteren wij u plannen bij de banken, zodat uw onderneming over de nodige kredieten beschikt.

Diverse administratieve en wettelijke verplichtingen

Zodra uw onderneming is opgericht, doen wij onmiddellijk al het nodige om alle wettelijke formaliteiten te volbrengen, met een minimale inspanning van uw zijde. Bij wijzigingen zetten wij spontaan de nodige stappen om alles in orde te brengen.

Werkzaamheden:

Herbenoemingen

Adreswijziging

Doelswijziging

Inschrijving, wijziging Kruispuntbank van Ondernemingen

Aanvragen en wijzigingen inschrijving BTW

Aansluiting vennootschap bij een sociale kas

Aansluiting bedrijfsleiders bij een sociale kas

Registratienummer - Erkenning als aannemer

Aansluiting bij een sociaal secretariaat in geval van personeel

...

Nieuws

Mag de fiscus de harde schrijf van uw PC kopiëren om diepgaand onderzoek te doen naar uw fiscale toestand of die van derden? Het overkwam een Belgische vennootschap met een Luxemburgse zustervennootschap. De fiscus kopieerde de volledige harde schijf zonder uitdrukkelijke toestemming van de belastingplichtige. De rechtbank vond dat de fiscus te ver gegaan was maar het hof van beroep ziet er geen graten in.

Het nieuwe wetboek van vennootschappen en verenigingen treedt in werking in 3 stappen. We hadden al 1 mei 2019: de grote kuis in de vennootschapsvormen. De derde stap, op 1 januari 2024, is de volledige toepassing van het nieuwe wetboek. En daartussen is er 1 januari 2020. Op die datum worden een aantal “dwingende bepalingen” van kracht. De inkoop van eigen aandelen is er daar één van.

Bij “Hervorming vennootschapsbelasting 2017” denkt u in eerste instantie aan het goede nieuws: de verlaging van het nominale tarief naar 25% (vanaf 2020). De hervorming bevatte echter ook een reeks compenserende maatregelen. De hervorming komt vanaf 2020 op kruissnelheid … de compenserende maatregelen dus ook.